Minder verkeershinder dankzij slimme communicatie
28 maart 2022

Wegwerkzaamheden brengt altijd verkeershinder met zich mee maar hoe kan dit zoveel mogelijk worden beperkt? Door slim te communiceren. Dat deed de gemeente ’s-Hertogenbosch in samenwerking met SmartwayZ.NL en Traffic Service Nederland bij de aanpassing van de rotonde Postweg.

delen

Deze rotonde tussen ’s-Hertogenbosch en Vught is een belangrijk knooppunt voor auto’s, vrachtwagens, bussen en fietsers. Eind 2021 werd de rotonde opnieuw ingericht en zeven weken volledig afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer. Fietsers konden wel gebruik (blijven) maken van de nieuwe fietsbrug.  Naast de bekende gele omleidingsborden en de inzet van lokale media en het regelscenario vanuit de verkeerscentrale, zette de gemeente 's-Hertogenbosch voor het eerst ook serviceproviders en social media in. 


Actuele informatie 
"Bij wegwerkzaamheden is het noodzakelijk om de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken en weggebruikers goed te informeren,” vertelt Yvonne van Velthoven-Aarts, teammanager Verkeersmanagement van SmartWayZ.NL. “Door de inzet van serviceproviders en social media, kunnen we weggebruikers gemakkelijk en persoonlijk van actuele informatie voorzien. Steeds meer mensen gebruiken een navigatiesysteem. De afsluiting en omleidingsroutes lieten we daarom in de meest gebruikte navigatiesystemen opnemen. Zo werden ze ruim vóór de afzetting netjes omgeleid. Dat betekent minder hinder bij het knooppunt.”

Na de afloop van de werkzaamheden vroeg de gemeente ’s-Hertogenbosch naar de ervaringen van de betrokkenen. Lees op de website van SmartWayZ.NL de uitkomsten van deze enquête.


Meer informatie
Meer weten over de inzet van serviceproviders en social media tijdens wegwerkzaamheden? Neem dan contact op met team Verkeersmanagement van SmartWayZ.NL: info@smartwayz.nl. RNOB is partner van SmartWayZ.NL. De slimme aanpak van de rotonde Postweg is onderdeel van het deelprogramma ‘Slimme en efficiënte mobiliteit’ van RNOB. 

Dankzij de inzet van serviceproviders en social media, kon de gemeente ’s-Hertogenbosch ruim 750.000 mensen adequaat informeren over de werkzaamheden aan de rotonde Postweg. Serviceproviders zijn bedrijven als Google, TomTom, Flitsmeister en Waze die navigatiediensten aanbieden. De navigatiesystemen gaven zowel de afgesloten routes als beschikbare routes nauwkeurig aan. Daarnaast voerde de gemeente een gerichte campagne via Facebook, Instagram en Nextdoor. Door precies die mensen te selecteren die in de buurt wonen, werken en reizen, konden ze alternatieve plannen maken, bijvoorbeeld om de fiets te nemen. Hierdoor was er nauwelijks verkeershinder tijdens de wegafsluiting.


Meer over: Slimme mobiliteit