Mobiliteitsgedeputeerde Suzanne Otters nam, samen met de Bossche wethouder Roy Geers en Arriva’s ontwikkelmanager Dieter Klein Nagelvoort, de ZE-buurtbussen officieel in gebruik.
Gewoon rijbewijs
“Provincie Noord-Brabant heeft een hoge ambitie op het gebied van zero emissie. In 2030 wil de provincie het OV geheel emissieloos laten rijden,” legt gedeputeerde Suzanne Otters uit. “Elektrische buurtbussen waren er nog niet. Een buurtbus moet namelijk voldoende accu’s aan boord hebben om lang genoeg te kunnen blijven rijden, maar mag tegelijkertijd niet te zwaar zijn omdat hij anders niet meer door vrijwilligers met een ‘gewoon’ rijbewijs kan worden gereden. Omdat buurtbussen voor Brabant zo belangrijk zijn, zijn we trots dat we samen met Arriva de allereerste elektrische buurtbussen van Nederland hier in gebruik kunnen nemen.”
Onlangs maakte Arriva ook al de aanschaf van 64 volledig elektrische grote bussen bekend, die ingezet gaan worden in Tilburg en in Uden. In ’s-Hertogenbosch rijden onder andere op diverse stadslijnen en de transferiumlijnen nu ook al elektrische zero-emissie bussen.
De elektrische buurtbussen van lijn 250 worden opgeladen bij de Plus Supermarkt in Engelen. Roy: "Samen laten jullie zien hoe we dat hier in Brabant met z’n allen aanpakken.”
Toekomst
Nu zijn nog twee elektrische busjes nodig om lijn 250 tussen Engelen, Bokhoven en het station in ’s-Hertogenbosch te rijden. “Als de ene rijdt, laadt de andere op,” weet Dieter Klein Nagelvoort. “De komende jaren verwachten we dat de batterijtechniek zich verder ontwikkelt, waardoor in de toekomst batterijen voldoende capaciteit hebben om een buurtbus een hele dag te laten rijden. Dan hebben we aan één bus genoeg en kunnen we die andere weer ergens anders inzetten op weg naar een duurzame toekomst.”
Samenwerking openbaar vervoer
Door de coronapandemie stond het openbaar vervoer flink onder druk. Inmiddels lopen de reizigersaantallen weer op maar het streekvervoer blijft (nog) steken op gemiddeld 80% van het niveau van vóór corona. Rian Snijder, Regisseur Mobiliteit RNOB: “In het tactisch ontwikkelteam werken provincie, Arriva, RNOB, Reizigersoverleg Brabant en gemeenten samen binnen de concessie voor het openbaar vervoer. Met een jaarlijks ontwikkelbudget en een extra investering van provincie werken we aan versterking van het openbaar vervoer en meer ZE-bussen. Dat past uitstekend in onze opgaven voor schone lucht, klimaataanpak en duurzame bereikbaarheid. Daarnaast werken we verder aan de gedeelde mobiliteitsambitie.”