De snel groeiende markt van plantaardige producten vraagt om een goede inrichting van de plantaardige eiwitketen.
Over deze en andere vragen over alternatieve eiwitten bogen zich ruim 100 telers van eiwitrijke gewassen, voedselverwerkers, afnemers en andere belangstellenden. Dat gebeurde tijdens de ‘Eiwitbooster’ van AgroProeftuin de Peel op 25 november jl. in de voormalige kippenstal van FruitzforLife in Zeeland (NB).
Snel groeiende markt
De markt voor plantaardige eiwitten groeit snel. Van eiwitpoeders als grondstof voor in de voedselverwerking tot veldbonenburger. Om vraag en aanbod van plantaardige eiwitten dichter bij elkaar te brengen, is het belangrijk dat telers en afnemers hun wensen en behoeften met elkaar delen. Dat was het doel ven deze bijeenkomst. Een goede afstemming van vraag en aanbod én de juiste inrichting van de plantaardige eiwitketen zijn belangrijke randvoorwaarden voor een succesvolle eiwittransitie.
Van witte bonen tot lupine
Zo riep Brad Vanstone van Willicroft telers op om biologische witte bonen te zoeken. Deze peulvruchten gebruikt hij voor de productie van diverse kaasjes zoals fetakaas. De ondernemer wil zo lokaal en regeneratief mogelijk produceren.
Job van Baars van Slow Food Masters zocht naar een grondstof voor hun vleesvervangers en hybride hamburgers en kwam bij lupine terecht. Hij verwerkt sinds kort lupinebonen van de LuPeel-telers. “Lupine is een topproduct. Het wordt lokaal geteeld en is bestendig voor de toekomst.”
Cateringbedrijf Hutten gebruikt alternatieve eiwitten om de CO2-footprint te verlagen. Rens Faes, inkoper Vers bij Hutten: “Gerechten met alternatieve eiwitten en minder vlees bereiden is de makkelijkste manier om onze CO2-uitstoot te reduceren. We experimenteren daarom met vegaproducten en hybride producten.”