Een van de onderdelen van deze aanpak is de MIRT-verkenning A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven. De eerste fase is afgerond met het ter inzage leggen van de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) met vijf mogelijke oplossingen om de doorstroming op de weg te bevorderen. Deze verkenning gaat nu een volgende fase in.
Naar een voorkeursalternatief
In deze volgende fase gaat het Rijk de effecten van de vijf kansrijke oplossingen meer gedetailleerd in beeld brengen. Deze oplossingen hebben betrekking op het aantal en de locatie van nieuwe rijstroken en spitsstroken tussen de knooppunten Ewijk, Bankhoef en Paalgraven.
Met behulp van allerlei aanvullende onderzoeken wordt stapsgewijs toegewerkt naar een voorkeursalternatief. Verkeersveiligheid en stikstofuitstoot zijn hierbij belangrijke aandachtspunten. Van de meest kansrijke oplossingen wordt een milieueffectrapport opgesteld. Naar verwachting stelt de minister, na het doorlopen van de gebruikelijke inspraakprocedures, het voorkeursalternatief eind 2023 vast.